Шановні здобувачі освіти, батьки, вчителі!
В період карантину психологічна служба школи здійснює консультування учасників освітнього процесу з понеділка по п'ятницю з 9.00 до 14.00.
Питання вибору форми дистанційного консультування вирішуватиметься персонально за запитом (телефон, Viber, Telegram, WhatsApp, електронна пошта).
Запит на консультацію здійснюється за адресою електронної пошти практичного психолога, соціального педагога школи Хребтової-Краузе Юлії Валеріївни - hrebtova_krauze@ukr.net
КАРАНТИН – ЖИТТЯ В РЕЖИМІ ОНЛАЙН
Уся сім’я разом – ідилія!
Але, мабуть, не тоді коли родина змушена дотримуватися суворого карантину в режимі 24 на 7 у замкненому просторі. Заради збереження фізичного здоров’я, випробуванню піддається психічне.
Якщо ж взяти до уваги той факт, що ми не знаємо, коли точно закінчиться пандемія, то мусимо адаптуватися та вчимося зберігати спокій. Тому пропонуюємо декілька порад, котрі здатні допомогти пережити цю кризу.
Тільки разом, підтримуючи один одного, ми вийдемо після карантину на вулиці урівноваженими та психологічного здоровими.
Уже всі зрозуміли, що варіантів немає. Живемо з карантином, а карантин із нами. І нам потрібно подружитися. Щоб не скотитися в нудьгу чи апатію, а залишатися продуктивними й життєрадісними людьми.
У ситуації, коли ви не можете впливати на зовнішній світ, організуйте свій внутрішній.
Особливо це важливо, коли хтось зі членів сім’ї працює з дому, і йому необхідно зосередитися на виконанні завдань. Це не менш корисно для дітей під час дистанційного навчання.
Життя у замкненому просторі вимагає розкладу.
Необхідно поділити обов’язки, залучаючи до хатньої роботи усіх членів сім'ї. Це позитивно вплине на відносини в родині.
Дуже важливі фізичні навантаження. Вони допомагають боротися зі стресом. Зарядка, медитація (в мережі інтернет чимало відео із заняттями, розрахованими на різний рівень фізичної підготовки) – домашні клопоти можуть і почекати пів години.
Необхідно дбати про свій зовнішній вигляд. Не переходьте на «піжамну форму», коли дистанційно працюєте – одягайтеся так, наче ви йдете на роботу.
Обмежте перегляд соцмереж, а ще краще, видаліть додатки зі смартфону, якщо вони заважають вам підтримувати спокій та рівновагу.
Дуже важливо отримувати тільки перевірену інформацію.
У час, коли діють суворі обмеження, а вас не полишає тривога, дозвольте собі насолоджуватися дрібничками та приємними моментами. Шоколад, комп’ютерні ігри. Те, через що ви собі раніше дорікали. Згадайте про свої хобі. Подивіться мультфільми з дітьми, пограйте в ігри.
Створіть дизайнерську колекцію захисних масок для родини, яка гідно прикрасить ваш Instagram.
А спільний перегляд улюбленого серіалу надасть відчуття стабільності та єдності родини. У мережі багато оптимістичних фільмів, які мають справжній терапевтичний ефект.
Карантин – це лакмусовий папірець стосунків у сім’ї. Він змусив подружжя опинитися віч-на-віч в умовах обмеженого простору і побачити партнера з іншого боку. За таких умов не варто починати з’ясовувати стосунки – відкладіть це на пізніше. Адже зараз загострюються усі конфлікти. Будьте гнучкі та приймайте виважені рішення.
Для багатьох батьків, крім пандемії, постала «загроза» тісного спілкування із власною дитиною, організація її дозвілля 24/7 у 4 стінах та вміння розкласти свої емоції на полички.
Батьки звертають увагу на те, що їхні діти виросли, стають більш помітними риси характеру, емоції, уподобання, інтереси дитини, які могли бути поза увагою, враховуючи щоденну зайнятість батьків і дитини.
На час карантину, батьки стають для дітей вчителями, вихователями, лікарями і друзями, тож багатьох цікавить питання як поєднати в собі ці всі ролі та знайти вільний час для себе.
Отже, чого не варто робити батькам:
• різко починати виховувати, або «перевиховувати» своїх дітей;
• примушувати дітей «використовувати час з користю, не байдикувати», тобто робити те, що здається за потрібне вам.
Варто пам’ятати, що завдяки бездіяльності великі ідеї, поховані в несвідомому, отримують шанс проникнути у свідомість.
Через пандемію коронавірусу понад 100 країн світу закрили навчальні заклади та організації на карантин. Україна – не виняток, більшість людей працюють і навчаються дистанційно.
Розглянемо ті моменти, які не можна не враховувати в організації процесу дистанційного навчання.
1. Дистанційне навчання - це не домашнє навчання. Домашнє обирається добровільно і усвідомлено батьками, до нього готуються з усіх сторін - побудова робочого графіку, вибір програм і вчителів, планування для дитини і т. д. Дистанційне навчання - це вимушена міра. Тому чекати рівноцінної якості або докоряти себе, батькам, що вони мало приділяють уваги або не можуть пояснити дещо з програмового матеріалу - не варто.
Краще дозволити собі робити "все те, що можу".
2. Невизначеність, що панує в усіх сферах, вдарила по базовому рівню потреб людини (піраміда Маслоу), під загрозою потреба в безпеці. Важливо, що вона у всіх - батьків, вчителів і дітей. Тому всі учасники не можуть якісно задовольнити верхівку піраміди - потребу у розвитку й естетичні потреби. Це як класти дах на будинок, в якому зруйнований фундамент.
3. Дистанційне навчання мало підходить для початкової школи, тому що мотивація до навчання у початковій школі – виключно зовнішня. Малюк вчиться заради задоволення, фану, заохочення. Треба також розуміти, що у дитини вже є невеликий, але досвід навчання. У 2-4 класах діти вже звикли до режиму, таймингу, дисципліни, їх можна посадити перед екраном, але на обмежений час. У першокласників його ще нема і тому для них це дуже складно. У цьому віці для дитини гра залишається провідною діяльністю, крім того пізнання відбувається за участю усіх органів сприйняття - на вигляд, на звук, на дотик, на слух. Через екран робити це просто неможливо.
4. Крім різниці у віці, всі люди діляться на різні групи ще й за типом сприйняття. Найефективнішим дистанційне навчання буде для учня візуала – інтроверта, або амбиверта. Тому дистанційне навчання навіть у середній та старшій ланках школи буде продуктивним приблизно для 30% учнів. І це не тому, що вчителі погані, батьки недопрацювали або процес не організований. Це з об'єктивних причин відмінностей каналів і способів сприйняття інформації.
5. Усі, вчителі й учні знаходяться в різних житлових умовах і мають різний рівень забечпеченості і якості технічного оснащення. Отже, маючи дуже різні умови, не можливо прийти до одного результату.
6. Випускники. Вони зараз взагалі знаходяться у великій невизначенності. Що буде з ЗНО і що робити з планами щодо вступу у ВНЗ. Як готуватися і чи вистачіть тих знань, що дає дистанційне навчання для ЗНО, яке все ж таки відбудеться коли карантин закінчиться. І їм зараз лише пропонують вчитися і ще більше вчитися. А потрібно запропонувати заспокоїтися.
7. Всі сім'ї, в тому числі і вчительські, мають різний склад. Є сім'ї, у яких дорослі діти, є такі, у яких і малі і не дуже дорослі, а є й такі, у яких 2-3, 4 дітей і всі різного віку і в різних навчальних закладах. Наприклад - сад, молодша школа і коледж. У молодшого нічого немає, але він хоче уваги і грати, а у старшого і середнього все різне - і час, і платформи, і навантаження. Як цій бідній мамі, а якщо вона ще й працює дистанційно, все організувати, щоб діти не байдикували, вчилися і ще вона була жива-здорова?
8. Навіть, якщо ваша дитина просидить 4 години біля телевізора переглядаючі мультфільми або фільми за віком, а батьки за цей час встигнуть хоч трохи відпочити - і повернутися до дитини адекватними - нічого страшного з нею не трапиться. (Але, звичайно, не кожен день :-)
8. Якщо дитина не поїсть кілька днів супер-пупер корисної їжі, а кілька разів приготованої на швидкоруч – і батьки зможуть відпочіти - буде дуже добре.
Отже, пропонуємо всім дуже сильно розслабитися і робити рівно те, що ви можете і на що вистачає сил, щоб сильно не напружуватись. Не дивлячись на те, що робить хтось інший. І без критики, що хтось щось робить погано. У цей момент як може, так і робить.
На часі набагато важливіше зберегти себе, свій душевний комфорт і не вийти з дистанційного навчання добре-освіченим невротиком або истероідом з преміями "вчитель року" і "батьки року".
Рекомендації психолога для батьків у період дистанційного навчання:
1. Підтримуйте власну дитину – спілкуйтесь з нею.
2. Намагайтеся зрозуміти стан дитини, її почуття. Визнайте, що ви теж маєте труднощі з організацією часу вдома в період карантину.
Складіть розпорядок на день, на тиждень.
3. Триває процес адаптації до нових умов функціонування. У когось він триває два тижні, а у когось – 2 місяці. Будьте терплячими до своєї дитини і до себе!
4. Пам’ятайте, що ви не вчителі для своїх дітей, дитина може не сприймати вас у цій ролі…
5. День не має перетворюватись на суцільне виконання домашніх завдань; школа не повинна асоціюватись із додатковим покаранням (постійними уроками вдома).
6. Чітко визначте місце у помешканні, де є «ділова» зона вашої дитини – де вона навчається вдома.
7. Перерви мають бути і при дистанційному навчанні:
малеча втомлюються за 10-15 хвилин, підлітки – десь за півгодини.
8. Вчасно провітрюйте помешкання. Якщо дитина перебуває в задусі, у неї знижується активність, вона втомлюється. Чим менше повітря, тим гірші результати навчання.
9. Складіть з дитиною план: ти починаєш робити оце, потім – це. Адже якщо дитина бачить одразу усі завдання, то така кількість призводить до паніки і їй легше взагалі закрити щоденник або месенджер.
10.Встановіть обумовлений час або дзвоник будильника, який кличе до навчання. Або ми говоримо: “За 10 хвилин сідаємо за уроки”. Докарантинне життя дітей було чітко розписане. Погодинний розклад або орієнтовний план того, що потрібно зробити певного дня, потрібен і на карантині.
11.Варто заохочувати дітей на нові активності, наприклад онлайн-курси чи тренінги. Краще це вийде, якщо діти бачитимуть приклад батьків
На допомогу учням та вчителям з понеділка в Україні стартував проект «Всеукраїнська школа онлайн» – уроки з 11 предметів, які за розкладом транслюються українськими телеканалами і YouTube-каналом Міністерства освіти і науки. Уроки проходять щодня, з понеділка по п’ятницю, до кінця карантину, починаються о 10:00.
Обмеження свободи — явище, з яким вперше зіткнулося покоління людей, які народилися та виросли в умовах цієї свободи.
Як же обрати правильну стратегію у період цих обмежень?
Пам’ятайте, карантин — не привід для соціальної ізоляції. Адже сучасні технології дають змогу спілкуватися на відстані — у скайпі чи інших відеомесенджерах. Обладнайте простір для спілкування з близькими в інтернеті — знайдіть зручне місце для ноутбука, планшета чи смартфона, розташуйтеся так, щоб усі, хто бажає спілкуватися були в кадрі. Тепер можете влаштувати онлайн-чаювання з друзями, із якими ви побачитеся офлайн після карантину.
Будьте турботливішими до найближчого оточення, а передусім до себе. Подбайте про своє самопочуття — ніжтеся у ванні, висипайтеся, займайтеся тим, що вам до вподоби, балуйте себе приємними дрібницями. Якщо обираєте: заборонити щось дитині або дозволити — ліпше дозвольте. Обов'язково включайте дитину до сімейних справ.
Не встрягайте у дрібні сварки. Слухайте тиху релаксивну музику, дивіться добрі, оптимістичні фільми.
У спокійних і впевнених батьків — спокійні та впевнені діти.
Раніше чи пізніше карантин і криза, спричинена ним, закінчиться. Найважливіше, як ми її переживемо, чи не вийдемо спустошеними і розбитими. У наших силах зробити все, щоб зберегти психічне здоров’я своє та своїх рідних.
Всі сьогоднішні події — це те, чого раніше з нами не було, чого немає в нашому досвіді. Поряд з виконанням наказів, рекомендацій влади, медиків, щодо гігієни, ізоляції, поведінки, варто звернути увагу і на психологічний аспект карантинних заходів.
Сьогодні батьки мають, як ніколи, багато вільного часу для спілкування з власними дітьми, якого так вкрай катастрофічно не вистачало у звичайному вирі життя.
Потрібно жити далі, радіти нинішньому та можливості гарного проведення часу разом зі своїми дітьми!
Будьте здоровими! Дотримуйтесь гігієни рук і розуму!
КАРАНТИН VS ЗНО
Карантин став великим сюрпризом для Вас, випускників освітніх закладів – майбутніх абітурієнтів.
Адже, ЗНО відбудеться за будь якого сценарію і розвитку подій стосовно карантину. Остаточне рішення ще не прийнято, терміни проведення не визначені.
Водночас карантин може стати не тільки випробуванням для випускників, а й відкрити нові можливості.
Для кардинальних перетворень, змін і роботи над собою потрібен час – і цей час Вам зараз наданий.
Нам завжди важко навіть зупинитися і обміркувати шлях до своєї мети, почати необхідні зміни, вписати їх у шалений графік. Позаяк в останній, суттєві корективи вніс карантин, який позбавив нас відмовок від того, щоб нарешті зайнятися власним перетворенням, спланувати подальший життєвий шлях, який можливо докорінно буде відрізнятися від вчарошняго.
Не варто нехтувати такою можливістю.
Придивіться, усе не так песимістично як спершу здалося. Справа в іншому. Коли навколишній світ трішечки завмирає, це дає можливість подумати і про власний, внутрішній світ, по іншому оцінити свої можливості, віднайти нові ресурси.
А тут усе склалося, мов за велінням чарівної палички: березень, початок року, (і все ж таки, шанси на те, що 2020 буде Вашим стартом до зірок досить великі), обмеження зібрань і вимушене усамітнення з присмаком переоцінки цінностей.
Звісно, складно зберігати спокій, однак чи це не найпрекрасніший момент озирнутися навкруги, поміркувати над зробленим і скласти план дій на майбутнє?
Заспокойтеся, подумайте, куди будете вступати для здобуття подальшої освіти, чи це дійсно ваш вибір, перегляньте фільми, які давно хотіли подивитися і свої погляди на світ. Цю ситуацію ми змінити не можемо, але можемо змінити своє відношення до неї.
Однозначно, для випускників, карантин – не канікули, тому повинні бути організовані заняття вдома і велика відповідальність за підготовку до ЗНО покладається на батьків і на приховані ресурси самих дітей.
Для того, щоб отримати гарний результат, необхідно не лише володіти знаннями, а й бути впевненим у собі.
Впевненість цілком і повністю залежить від того, наскільки ви здатні «володіти ситуацією», вміти переборювати своє хвилювання.
Я Вам пропоную вже зараз, паралельно з підготовкою по предметам, з яких Ви будете здавати ЗНО, готуватися ще й психологічно.
Така собі психогімнастика, яка допоможе сформувати у Вас перед іспитом навички саморегуляції в напружених емоційних ситуаціях, подолати відчуття страху перед ЗНО, невпевненості у собі.
Зовнішнє незалежне оцінювання — це випробування для учасника, де враховуються не лише знання з даного предмету, а і володіння емоційним станом (вміння зберігати спокій) а відтак, впевненість у своїх силах. Адже, в стресовій ситуації надмірного хвилювання і неспроможності опанувати себе, це може призвести до стану ступору, коли взагалі не пам'ятаєш вивчений матеріал.
Психогімнастика поєднує в собі техніку релаксації і аутогенне тренування, які допоможуть Вам подолати відчуття страху та емоційного напруження перед ЗНО, що в свою чергу допоможе сконцентруватись на знаннях предмету.
Пропоную Вам опанувати методи аутогенного тренування і перед виконанням завдань ЗНО виконати ці вправи:
• порахуйте до 10;
• простежте за своїм диханням. Повільно вдихайте (на рахунок 7), затримайте дихання (на рахунок 3) і видихайте поступово, через ніс (на рахунок 10). Прислухайтеся до своїх відчуттів;
• при собі на ЗНО дозволено мати пляшку з водою. Можна повільно попити малими ковтками воду, сконцентрувавшись на своїх відчуттях води;
• знайдіть якийсь невеличкий предмет (наприклад ручку, олівець) і уважно розглядайте його, не менше кількох хвилин. Ознайомлюйтесь з кольором, формою, структурою так ретельно, щоб можна було уявити цей предмет із заплющеними очима;
• подивіться у вікно на небо, розгляньте все, що ви бачите на ньому: форми хмаринок, колір неба і т.д., та лише потім повертайтеся до виконання завдань.
Головне — комфорт і можливість розслабитися, для цього потрібно виконати послідовно такі дії:
• Сісти спокійно.
• Заплющити очі.
• Прийняти сидячи зручне положення, розслабити своє тіло, починаючи з м’язів ніг до м’язів обличчя.
• Звільнити думки від сторонніх чинників.
• Дихати через ніс, усвідомлюючи як повітря проходить шлях до легенів. Після видиху повітря, промовити про себе слово, наприклад, «один». Вдихнути повітря і видихнути — «два» і т.д. Дихати легко, глибоко і вільно. Зберігати таку позу декілька хвилин. Розплющити очі, звіритися з годинником.
Далі розпочинайте виконувати завдання. По закінченню виконання завдання, можна посидіти ще кілька хвилин із закритими, а потім з відкритими очима для того щоб відпочити.
Такі техніки не вимагають спеціальних умінь та особливих тренувань. Варто лише перед ЗНО потренуватися для того щоб автоматизувати свої дії і у разі потреби їх застосувати.
Досвід показазує, що після виконання цих технік у тілі виникає відчуття задоволення, хорошого самопочуття, зниження споживання кисню.
Таке розслаблення знижує втому, допомагає швидкому відновленню фізичних сил і сприяє гарному настрою.
Відкрию маленьку таємницю — спортсмени так роблять перед встановленням нових світових рекордів.
І попри думки, що все пропало, усі зусилля викладачів і репетиторів не відповідають очікуванням, карантин Вам відкриває нові неіснуючі раніше можливості і необмежений час для саморозвитку.
Важливо правильно побудувати робочий день, дотримуючись режиму дня та балансу навчання і відпочинку.
Освітні експерти радять учням старших класів звернути увагу на додаткові онлайн-сервіси для підготовки до ЗНО.
Міністерство освіти і науки запустило онлайн-курси з підготовки до ЗНО. Лекції з української мови та літератури, біології, математики та історії України транслюють на телеканалі «РАДА» і YouTube-каналі Міносвіти.
Освітній омбудсмен Сергій Горбачов рекомендує звернути увагу на освітні онлайн-платформи Prometheus і EdEra, котрі мають безкоштовні онлайн-курсів для підготовки до ЗНО.
Отже, щоб не гаяти час, пропоную скористатися корисними порадами і відвідати YouTube-канали, присвячені підготовці до ЗНО.
Необхідну для успішного складання інформацію можна знайти на сайтах ZNOUA, на всі двісті, Підготовка до ЗНО, Be Smart, ILearn, Easy Peasy, На Урок. Ці ресурси не лише допоможуть залишитися в академічному тонусі, а і стануть гарною альтернативою репетиторам.
А от якщо вивчення профільних предметів дещо втомило, пропоную «перемкнутися» на інші корисні канали. Клятий раціоналіст розкаже, чи можна посивіти від стресу за одну ніч (ні, я не натякаю на ЗНО!), Lacuna доступно розкаже про базові (але від того не менш складні) наукові терміни (якими треба буде часто-густо оперувати в подальшому навчанні, тому тренуймося), а 15×4 Talks допоможуть під новим кутом поглянути на цікаві аспекти соціальних, психологічних та інших феноменів (до хорошого треба звикати).
На час карантину відома освітня онлайн-платформа Coursera дала безкоштовний доступ до майже 4 тисяч онлайн-курсів, а на телеканалі “Київ” щодня показують уроки з шкільних предметів, які спрямовані і на учнів 11 класів.
Головне, пам’ятайте, розвиватися використовуючи такі нові можливості, як дистанційне навчання, а також просто пізнавати щось нове, користуючись такою кількістю ресурсів і пропозицій, ніколи не було простіше ніж зараз.